Nöden har ingen lag
18.10.2015
Jag å min flickvän använder allitd kondom när vi har sex. Men de blev sä att kondomerna va slut men vi hade kvar en från morgonen som vi hade använt. Vi tvätta ur den så sperman va borta pch använde den på kvällen. Hur säker va denna kondom? Kan man använda använda kodisar? Oroligt par nu just

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.10.2015
Hej.
Kondomer är nog gjorda för att användas bara en gång. Dels slits de då de används, och dels blir de nog opålitliga om de tvättas och sedan träs på pånytt. Det är helt enkelt svårt att vara så försiktigt att man skulle kunna vara säker på att det inte blir små rispor eller hål på kondomen. Också det faktum att kondomen har varit "framme" i luften under dagen gör att den kanske har torkat lite och blivit skörare. Så det korta svaret på din fråga är att denna kondom inte var speciellt säker alls, antagligen säkrare än om ni hade haft sex utan, men inte alls lika säker som med en ny kondom.
Så se till att ni har nya kondomer så att ni är förberedda då lusten faller på!
Kram!
Tessi