Normalt?
16.03.2014
Hej! Efter att ha ätit terolut till slut fick jag min mens ca 5 dagar efter, thank god att jag inte var gravid!! Jag började äta mercilon p-piller samma dag. Och min mens var då typ 7 dagar lång som för mig e ganska ovanligt. Nu har jag ätit i 11 dagar och jag har fortfarande små blödningar som e som flytnigar men det kommer lite blod med. Är detta normalt? Dessutom då jag och min pojkvän har sex och han kommer i mig svider det lite i en timme efter typ.. vad kan detta vara? Han har testat sig så det kan väl inte vara någon könssjukdom? Tacksam för svar! Ni är bäst :) tjej98

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
17.03.2014
Hej tjej98!
Tack för berömmet, vännen *rodnar lyckligt* :D
Bra att mensen kom, och bra att du kunde börja med ett hormonellt preventivmedel rakt på. Men att du nu "klottblöder" lite är helt normalt med tanke på vilka hormon-påverkningar din kropp just gått igenom. Att både använda Terolut och börja med p-piller är minst sagt förvirrande för kroppen och en rätt stor påfrestning, och då är biverkningar som mellanblödningar eller blodblandade flytningar helt normalt. De kommer nog att sluta. Det brukar heta att man ska orka med ett hormonellt preventivmedel i tre månader, trots olika biverkningar, för att ge dem tid att hinna börja komma överens med kroppen och för att kroppen ska hitta en balans med dem med i spelet. Först efter tre månader kan man byta sort eller metod om man tyckte att den man använde gav för mycket negativa biverkningar. (Vi kommer annars att ha preventivmedel som april månads tema, så där kommer att komma ännu mera matnyttigt sedan :) )
Att det svider lite efter sex kan bero på torra slemhinnor i slidan. Och de i sin tur kan bero på alla de nya hormonerna. Att få torra slemhinnor i slidan är en vanlig biverkning av p-piller och det borde nog ge med sin inom de tre månaderna. Men torra slemhinnor brukar ge andra besvär, det kan just börja svida, kännas rött och irriterat och till och med uppstå små sår under tex sex. Det här är ju inte så bra för slidans allmänna hälsa, plus att det gör ont, så försök att motverka det här med åtminstone att smörja med en hudolja. Det finns bra produkter på apoteket, men man kan också pröva med naturella oljor som mandelolja eller olivolja. Kanske kan ditt underliv också må bra av ett tillskott av mjölksyrebakterier. De finns naturligt i slidan, men är inte alltid i balans, och då kan man hjälpa dem på traven antingen genom produkter från apoteket eller genom att smörja med helt vanlig naturell yoghurt eller surmjölk. Slidan är naturligt väldigt sur (3,8-4,4 i PH), så surheten från de här produkterna skyddar också mot tex svampinfektioner, som lättare kommer om man har torra slemhinnor. Luftbada också gärna och använd glidmedel när du har sex, så att inte slemhinnorna "skrubbas" i onödan.
Fråga mera bara ifall det är något mer du undrar! :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena