nuvaring
13.03.2015
Hej, jag har nu några saker jag funderar på och jag skulle gärna vilja ha svar på ALLA mina frågor, tack i förväg!
1. när börjar ringen ''fungera'' allra första gången man sätter in den under den första mensdagen; efter några timmar? dagar?
2. när man tar bort den efter tre veckor och får mens, har man skydd även då under den veckan eller ska man använda kondom?
3. är det skadligt för kroppen att skjuta upp mensen?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
13.03.2015
Hej! Nuvaring fungerar från första dagen. Timmar vet jag inte. Du börjar menstruationens första dag med Nuvaringen. De flesta väljer väl nog ändå att ha det första samlaget utan kondom när menstruationen har slutat.
Du behöver inte använda skydd under paus-veckan. Du är även då skyddad mot graviditet.
Jag har inte lyckats hitta klara allmängiltiga svar på det här med att skjuta upp mensen hormonellt med p-piller eller p-ring. Min åsikt är att det är ok ifall man ska på en resa eller någonting annat som är super-opassande att göra med mens. Då och då. Men jag kan aldrig tro att det är bra för kroppen att i långa loppet skjuta fram mensen gång på gång. Det finns forskare som har funderat på ökad risk för livmodercancer. Men jag vet tyvärr inte. Kvinnans kropp är ju nog gjord för att under många många år ha mensblödning en gång i månaden.
Du kan gärna läsa mera om Nuvaring på våra informationssidor här. Själv tycker jag att Nuvaringen har 2 positiva egenskaper som inte p-piller har. Nämnligen att hormonhalterna i kroppen blir jämn under dygnets timmar samt att det är mindre risk för att glömma - enkelt att sätta påminnelse i telefonen när den ska sättas in och när den ska tagas ut. Större risk att glömma ta ett p-piller en dag! Nuvaringen innehåller mindre hormoner än p-pillerna.
Lycka till!   Med vänlig hälsning,   Annika      barnmorska - hälsovårdare