Om p-piller
23.02.2014
Hej! Nu undrar ja några saker om p-piller. Ja tycker de verkar jätte råddit om när man ska ta dem, pauser,om man är skyddad då och då,rätt dag osv. Jag äter inte och hade int tänkt börja ännu heller. Men kan ni förklara lite hur det fungerar att äta dem, så de int blir fel eller så! Och jag har läst massor me frågor som dom andra ställt men man förstår int då de e så invecklat (: tacksam fö svar! Ida

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.02.2014
Hej Ida!
Först: äsch at det inte är april ännu, för då kommer vi att ha månadens tema om alla de vanliga preventivmedlen och förklara precis just det du funderar över. Men vi ska ändå förklara lite för dig här nu. Sedan den vackra dag du kanske själv bestämmer dig för att börja med p-piller så kommer skolhälsovårdaren/gynekologen/barnmorskan att förklara mycket mera ingående för dig. Och dessutom brukar det stå bra förklarat i bipacksedeln (lappen som följer med i paketet). Minns också att det ju finns en massa andra (och i flera fall bättre) homronella preventivmedel också, som p-ring, p-plåster, hormonspiral, p-spruta osv.
P-piller försöker i princip, med hjälp av de konstgjorda hormonerna, göra så att man inte har någon ägglossning (och även om man har det försöker de också göra så att det befruktade ägget inte ska fastna i livmodern och börja växa). Det gör de för det mesta med två sorters hormoner, östrogen och gestagen (gulkroppshormon), och därför heter de egentligen kombinerade preventiv-piller. De allra flesta sorter fungerar så att man tar ett piller varje dag, gärna så nära samma tid på dagen som möjligt, i tex tre veckor. Den fjärde veckan tar man sådana piller som det bara finns socker i (placebo, bara för att man inte ska komma av sig i rutinen och glömma att ta pillren), eller så har man paus en vecka. Vissa sorter har tre dagar istället, andra fyra dagar. Under paus-tiden brukar man få en blödning som liknar mens, p-pillermens kallad, som kan bli riktigt regelbunden med vissa sorter. På den 29:e dagen börjar man igen med nästa karta - pillren är sorterade i små paket med 28 piller (eller för 28 dagar) åt gången.
Här kan du läsa lite mera tills vi hunnit skapa våra egna infosidor om p-piller och alla de andra preventivmedlen:
Umo.se
http://preventivmedel.nu/preventivmedel/p-piller/
http://www.yths.fi/sv/halsokunskap_och_forskning/halsodatabanken/88/p-piller
Fråga mera bara ifall något mer är oklart :)
Hälsar ungdomsifnormatören Liselott