Ömma bröst, hjälp!
05.10.2017
Hej!
Jag har gått på Gestrina (mini piller) 3-4 månader nu och mina bröst är ömma på sidorna och ovanpå. Även med bh gör det ont när jag springer, vad kan det bero på? Har oskyddat sex och gjort ett graviditets test men det va negativt men kan testet ha visat fel? Är väldigt orolig men kanske är paranoid. 99hola99

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2017
Hej.
Är du just nu nära mens? Eller gör brösten ont hela tiden? Jag tror inte att det är onormalt, ömma bröst kan ju vara en alldeles normal den av menscykeln, men också en biverkning av dina mini-piller.
Om smärtan är direkt störande så tycker jag att du skall kontakta barnmorskan eller läkaren som gav dig receptet och diskutera saken med hen. Om det är övergående så kanske man inte behöver fästa så stor uppmärksamhet vid det, medan om smärtan är ihållande så kanske du måste överväga någon annan form av preventivmedel eller ett annat märke.
Ring ungdomsmottagningen eller din vårdcentral för att diskutera saken med dem.
Kram
Tessi