Ont i magen
27.10.2013
Jag har haft ont i magen i flera månader. Mindre eller större krampper varje dag. Det tar så sjukt att jag kan inte äns röra mig ibland. Min mage är också oftast svullen och har varit det en tid nu. Kan jag annars vara gravid? Eftersom jag har haft samlag utan kondom rätt ofta. Men vad jag vet, så har han inte kommit i mig. Men man kan ju aldrig vara säker. Jag har hört att man kan vara gravid trots att man haft mens. Men just nu är min mens försenad 3 dagar. Jag är väldigt orolig över det här, kan ni snälla hjälpa mig? :(

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.10.2013
Hej!
Ojdå vännen, det här låter inte bra! Både att du har kramper i magen, att du haft så mycket oskyddat sex och att din mens är sen.
För det första så ska du absolut gå och köpa ett graviditetstest. Nu idag! De finns både på apoteket och på större varuhus för några euro. Ta det, så VET du ifall du är gravid eller inte.
För jo, man kan ha mensliknande blödningar i början av en graviditet, även om det inte är så vanligt. Mensen kanske inte är riktigt normal, men visst kan man missta sig och tro att det är lugnt. Men i och med att du haft oskyddat sex många gånger, så kanske du blivit gravid nyligen och den 3 dagar försenade mensen nu är ett tecken på att du är gravid.
Och framförallt JA, man KAN bli gravid även om han inte fick utlösning inuti en. Se, någon gång mellan att han först får stånd och att han får utlösning, så kommer det en droppe eller två ur ollonet. Den droppen är till för att rensa urinröret (som är samma som sperman sedan kommer igenom) och fungera som glidmedel för ollonet. Den droppen kan innehålla tusentals spermier, och därför är avbrutet samlag INTE SÄKERT ALLS!!! Överlag är det dessutom ändå svårt ibland för killar att veta exakt när det går för dem, de kanske tror att de har full kontroll, men kanske sperman börjar komma innan de hinner dra snoppen helt ur slidan. Så att dra ut den innan utlösning är absolut inget skydd alls och går inte att lita på som preventivmetod. Därför finns nu alltså risken att du ska ha blivit gravid, speciellt som ni kört med avbrutet samlag flera gånger.
Så snälla ta ett graviditetstest! Du kan även göra det gratis hos skolhälsovårdaren och hon kan också hjälpa dig vidare, oavsett om du behöver en tid till mödrarådgivningen, till abort eller bara för att skaffa ett ordentligt, långsiktigt preventivmedel! Du kan också testa vid HVC:s labb, bara anmäl dig i infon och säg att du behöver en remiss för graviditetstest. Och använd för allt i världen åtminstone kondom!!!
När det gäller kramperna i magen, så behöver det inte alls ha något att göra med en eventuell graviditet. Det kan vara allt möjligt annat, men kramp i magen brukar ofta vara ett tecken på att magen inte tål något visst i kosten man äter. Mjölk? Mjöl? Gå gärna till skolhälsovårdaren och berätta om kramperna, så kan ni börja reda ut vad det är frågan om, tex kan hon skicka dig på laktosintolerans-test.
Håller tummarna att allt ordnar sig och att du inte behöver varken lida eller oroa dig mera! Stooor kraaam, hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av tidigare svar som barnmorskan/sexualrådgivaren gett på liknande frågor)