ont i magen
05.12.2014
hej. Jag har under tidigare tid inte haft smärta vid sex även fast killen har kört hårt och långt in. För någon vecka sedan så började jag få ont i magen. inte nere vid underlivet utan i magen när han kört längre in i mig. Sen blir jag lite illamående efteråt. Jag funderar på om ni vet om man kan få sådanna symptom vid graviditet? Eller är det bara något som är fel? Jag är jätte orolig. Men har inte orkat bry mig så mycket att ja kontaktat gyn. Tack! klaudiatrzcinska
Nuortenelama2

Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.12.2014
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Tack för din fråga! Att ha ont efter samlag och vara illamående är inte normalt.
Du undrar om det är graviditets symptom. Graviditetssymptom är väldigt många, samt man reagerar väldigt individuellt i olika graviditetssymptom. T.ex vissa kan må illa från dag ett och andra är i sitt livs form när de är gravida.
Mensen uteblir när man är gravid. Det är den vanligaste symptom. Om du misstänker att du är gravid så får du svaret med att göra ett graviditetstest. Man kan köpa dem tillexempel på apoteket eller så kan du lämna in den vid hälsovårdcentralen. Ifall du väljer att lämna testet på hälsovårdcentralen så ska du först kontakta mottagningen för att få en remiss till graviditetstest.
Du skriver att du har ont efter samlag. Ibland kan man få ont men det är nog något som du måste kolla upp. Du kunde beställa tid till läkare, helst en gynekolog. Det är bättre att checka upp saken vad det är än att man funderar på det. Oftast när man inte vet vad man har, så börjar man tänka på de värsta allternativen och stressar upp sig helt i onödan.
Ha det gott !
Tiina P, Ungdomsinformatör - www.reimari.info