Optimera chansen att bli gravid
13.12.2013
Hej Decibel!
Jag och min sambo har planer på att utöka familjen. Jag slutade med p-piller (Yaz) första veckan i juli. Vi har ännu inte lyckats plussa. Min menscykel har inte riktigt blivit "normal" ännu, vilket gör att det är väldigt svårt att veta när man har ägglossning. Borde typ använda ägglossningstester varje dag.. Finns det något sätt som man kan få igång cykeln normalt? Kan dom på hvc hjälpa en med det?
Tar gärna emot andra tips också hur man optimerar chanserna. :)
Med vänlig hälsning. 1+1=3 1+1=3

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsledaren Lina svarar
13.12.2013
Hej!
Vad roligt med tankar på barn, hoppas det plussar så småningom! Det är så givande med barn, och en riktig glädje i livet. :)
Verkan efter p-piller sitter ju som känt i rätt så länge efter det att man slutat ta pillren, och det tar tid för menscykeln att stabilisera sig. Dessutom är inte chansen att bli gravid 100-procentig vid varje ägglossning, utan det gäller att ha tålamod. Man brukar höra att medeltalet för att bli gravid är sju menscyklar, så man kan till och med behöva vänta längre än så före något händer. Ha sex ofta, varannan eller var tredje dag, eller till och med oftare än så. Mannens spermier blir mer vitala ju oftare han får utlösning. Sen gäller det förstås att undvika att stressa upp sig över detta, utan att ta det lugnt och ha ro i sinnet.
Men vi skickar din fråga vidare till sexualrådgivaren för att få klarare svar om stabiliseringen av ägglossningen. Ni kan nog riktigt gott vända er till HVC eller till mödrarådgivningen också för att få fler råd där.
Vänliga hälsningar Ungdomsinformatören Lina
Hej.
Det finns lite olika åsikter om hur länge p-pillren fortsätter påverka efter att man har slutat med dem, enligt vissa upphör deras verkan så fort man slutar med pillren, enligt andra kan det ta månader innan man är "återställd", och det är väldigt vanligt att menscykeln är mer eller mindre oregelbunden i flera månader efter att man slutat använda p-piller.
Jag föreslår att du skulle boka tid till läkare och diskutera huruvida de anser att du skulle behöva hjälp för att få din menscykel mer regelbunden. Eftersom du slutade men dina p-piller i juli, så börjar de knappast utreda din fertilitet desto mer ännu (Det brukar röra sig om att man skall ha försökt bli gravid i minst ett år innan de påbörjar utredningar.) Men det borde vara möjligt för dem att skriva ut hormoner som skulle göra din menscykel regelbunden.
Sen då din menscykel är mer regelbunden kan ni testa ovulationstest om ni vill. Det finns t.ex. test som är "digitala" och som visar en klar och tydlig ikon för när du är som mest fertil. Testerna finns i olika prisklasser men fungerar i princip på samma sätt. Man kan även beställa dem på nätet och de är då lite billigare.
Annat man kan göra för att maximera sina möjligheter att bli gravid är förstås att leva hälsosamt och undvika exempelvis alkohol, tobak, vissa mediciner o.s.v. (Dessa inverkar inte endast skadligt på fostret då man är gravid, utan minskar även chanserna att bli gravid.) Jag vet att tiden känns otroligt lång då man väntar på att bli gravid, och det är ingen tröst att jag säger att ni trots allt bara försökt sedan juli. Men försök ändå att ta det så lugnt som möjligt och att hålla kvar romantiken. Det är lätt att sexlivet blir lite mekaniskt då det handlar om att ha sex för att bli gravid. Försök att skapa lugna stunder och njuta av varandra så kan ni ha roligt medan ni väntar på positivt besked.
Lycka till!
Tessi