orolig..
05.11.2013
Hej, denna helg hade jag och min pojkvän sex, vi avrböt innan han kom. Jag undrar hur stor chansen är att man blir gravid om man inte tar ett ånger-piller? alltidorolig

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
05.11.2013
Hej!
Det finns alltid en liten risk för graviditet om man inte skyddar sig med kondom, hormonella preventivmedel osv. Stor är risken inte, men den finns där. Det hjälper inte mycket att han drar ut innan han får utlösning inuti slidan. Avbrutet samlag är ingen preventivmetod alls. Vi ska förklara varför:
Någon gång mellan det att han får stånd och att han får utlösning, så kommer det en genomskinlig droppe eller två ur ollonet. Droppens uppgift är att "rensa röret" (som är detsamma som urinröret) och fungera som naturligt glidmedel för ollonet. MEN, den droppen innehåller tusentals spermier och råkar det avbrutna samlaget ske runtikring ägglossningen, så finns det en chans för befruktning. Igen, risken är inte stor, men visst har folk kunnat bli gravida fastän han drog ut den i tid. Hur stor risken är beror också på när i menscykeln du befann dig i helgen - vilket kan vara ganska svårt att veta. Även om man har en regelbunden mens kanske man ändå inte har ägglossning just mitt emellan menserna utan kanske på dag 10 eller dag 20 efter förra mensens första dag. En riktigt, riktigt livskraftig spermie kan leva många dagar inuti slidan/livmodern/äggledarna.
Så beroende på NÄR i helgen ni hade sex, så kanske det nog lönar sig att gå och köpa ett akut-p-piller (dagen-efter-piller, ångerpiller). De skyddar mest från graviditet under det första dygnet, efter 48 timmar har de bara 85% chans att förhindra graviditet och efter 72 timmar lönar det sig inte längre att ta dem - är man redan gravid så är det för sent. Har det gått mer än 72 timmar så kan du inte göra något annat än vänta på att mensen ska komma. Jo, vi förstår att det här gör dig bara ännu oroligare, men detta är fakta. Minns att även de som faktiskt försöker med all makt bli gravida inte alls alltid lyckas, det krävs nog någon magisk livsgnista eller något för att det faktiskt ska bli baby av.
Har inte mensen kommit en vecka efter den dag du borde ha fått den, så tar du ett graviditetstest. Det kan ibland ske, när man är riktigt orolig och stressad, att kroppen liksom trycker på pausknappen för mensen, så att den försenas av det. Men då brukar den nog komma igång av sig själv såsmåningom när man lugnar ner sig, tex av att man fått negativt svar (= inte gravid) på ett graviditetstest. Är du mot förmodan gravid så ringer du kommunens mödrarådgivning/preventivrådgivning (brukar vara samma ställe i mindre kommuner) och så hjälper de dig vidare, oavsett vad du vill göra med graviditeten. Och oavsett så går du åtminstone och köper kondomer och börjar använda dem. Du kan ju gärna också, om ni har ett stadigt förhållande, fundera över något mera långsiktigt preventivmedel, som p-ring eller p-piller.
Vi håller tummarna, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena