Orolig.
07.09.2014
Hej är en 19 årig tjej som är gravid i vecka 16. Jag är jätte orolig i vecka 10+5 åkte jag in för hade haft magkramper i övre delen av magen. Jag fick se bebisen och då slog hjärtat. Men efter den dagen så fortsatte kramperna i magen i ca 2 dagar till. Är jätte orolig att den kan ha avlidit 2 dagar efter jag var på Gyn akuten. Nu i vecka 16 så har jag i princip inga graviditetsymtom. Är trött men det är det enda. Har heller inte haft några som helst blödningar under graviditeten. Har ultraljud i början av oktober men det är så länge dit. Blir galen av undran och oro. Vad ska jag göra:/ och tror du den lever iallafall? Alexis

Ungdomsinformatören Jenny svarar
11.09.2014
Hej!
Jag förstår att du är orolig och tycker därför att du helt bra kan kontakta mödrahälsovården nu redan före nästa ultraljud för att inte behöva grubbla på en så stor sak för dig själv. Om du vill så får du säkert träffa din kontaktperson där. Graviditetssymptomen ändrar nog lite med tiden. I början kan man t.ex. vara illamående och då det går över så märker man att man är mera kissnödig än förr, men de här varierar alltid från person till person. Jag kan tyvärr inte ge ett svar på din slutliga fråga, men tycker att du ska ringa till mödrahälsovården för där svarar de gärna på dina frågor och gör säkert allt för att du inte ska behöva vara orolig.
Eftersom Decibel är en ungdomsportal i Finland, råder jag dig att kolla Umo.se för flera frågor kring detta. Vi har lite annorlunda hälsovårdssystem här, så du får rättare handledning därifrån ifall det behövs.
Jag önskar dig allt gott!
Hälsar ungdomsinformatören Jenny