orolig
16.06.2014
Hej! Det var jag som hade samma fråga om oskyddat sex första gången och påverkad.. jag börjar bara bli oroligare också pga svaret jag fick av er.. jag var efter ett akut p-piller idag och det har nu gått 1 dygn från det att jag hade sex men jag är ändå orolig, jag vet inte vad jag ska ta mig till. Bara 2 av mina kompisar vet om det ännu men mamma elr pappa skulle säkert bli skiitarga om de fick veta. Men jag undrar om jag kan fara till HVC imorgon och ge ett urinprov för att se om jag är gravid... och kostar det isf ngt? Och det finns ingen ungdomsmottagning här i närheten av var jag bor.. oroliga tjrjen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
17.06.2014
Hej oroliga tjejen!
Äschdå vännen att du ska behöva vara orolig. Vi är ledsna för att vi "hässa upp dig". Men det hjälps tyvärr inte, oskyddat sex är oskyddat sex hur man än vänder och vrider på det. Risken att du ska ha blivit gravid är yttepytteliten, ungefär som att vinna på lotto, men vi måste ju ändå berätta om den. Sannolikheten att du är gravid nu är alltså verkligen jätteliten och du har gjort vad du kunnat för att i efterhand förhindra graviditet. Nu är det tyvärr bara att vänta.
Tyvärr är det dessutom så att man nog måste vänta tills mensen faktiskt är försenad innan man tar ett graviditetstest - barnmorskor rekommenderar att man ska vänta tills det gått 7-10 dagar efter den dag då man borde ha fått mens. Det beror på att det inte är säkert att kroppen hinner producera så pass mycket speciella graviditetshormoner att testen skulle känna av dem i urinen innan dess. Vissa har tillräckligt av de här hormonerna den dag då de borde få mens och testet visar korrekt, men risken finns att testen ger falskt negativt resultat ännu en vecka efter att mensen blivit försenad. Det hela blir knepigare av att akut-p-piller ofta råddar till menscykeln så att den rätt ofta är oregelbunden någon/några månader framöver. Dessutom kommer det ofta en blödning på grund av akut-p-pillren några dagar efter att man tog dem, som ändå inte riktigt kan räknas som mens. Så enda sättet att säkert veta hur det står till är alltså att räkna ut när man borde få mens och sedan vänta ytterligare några dagar efter det innan man tar graviditetstest. När man tagit akut-p-piller rekommenderas alltid att man tar ett graviditetstest tre veckor efter att man tog pillren, oavsett om man blött eller inte.
Blodprov på HVC:s labb är känsligare och kan ge resultat fortare, men knappast ändå innan den dag då man borde få mens. Något annat ställe än HVC, preventivrådgivningen där (heter på vissa orter familjeplanering, ibland i samband med mödrarådgivningen) och egen skolhälsovård är de enda ställena här i Österbotten där man kan kolla upp graviditet. Däremot kan man köpa graviditetstest för hemmabruk för några euro både på apotek och i större varuhus.
Vännen, vi vet PRECIS hur du känner dig nu och är ledsna för det. Vi tror dock att det skulle kännas en smula lättare ifall du delade det här med någon som du kan prata igenom allt med, kanske gråta ut med och bli tröstad av. Vi vet hur tungt det är att vänta och skickar mental styrka. <3
Och hur gick det med killen du hade sex med?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och Storasystern-sommarjobbaren Angelica