Orolig
21.01.2015
Hej igen!
Första dagen på mensen förra månaden var den 21 december. Har ungefär en mencykel på 28 dagar. Därför skulle jag ha mens runt den 18 januari. Men då jag tog akut p piller den 2 januari fick jag en blödning som sagt fem/sex dagar senare och den höll på i ca 9 dagar (!!!) vet fortfarande inte om det var mens. Men den var otroligt riklig hela tiden och en natt var det extremt mycket, blödde igenom en binda på en timme, har annars bara lite mens som inte ens märks av. "Blödningen" höll på till ca 4 dagar innan beräknad mens men fick ingen mens den 18e, om inte blödningen var mens (?!!!).
Så när kan jag ta graviditetstest? Har hört att man ska ta testet 7-10 dagar efter beräknad mens om den inte dyker upp, men om det nu var min mens som var tidig hur ska jag då veta når jag ska ta testet?? Och man ska ju ta testet 3-4 veckor efter man tog akut p-pillret (vilket är 23-30e januari).
Det är så mycket datum och vill inte att testet visar fel för jag har tagit det vid fel datum osv... Är så orolig och vill bara att allt ska vara över nu.

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.01.2015
Hej igen! Jag tror fortsättningsvis att akut-pillret råddade bort dina egna hormoner lite. Därav den rikligare blödningen som egentligen inte följde ditt schema. Då blödde du ut av livmoderns slemhinna som ju då inte fanns kvar för en mens 18/1.
Graviditetstest kan man vid behov ta samma dag eller nästa dag som mensen skulle börja. Graviditetstest kan inte i misstag visa positivt på något sätt som helst för att man tar det på fel dagar. Men ett graviditetstest kan visa falskt negativt ifall man testar för snabbt, alltså att man är gravid men hormonerna inte ännu kommit igång för att visa tillräckligt på testet till ett plus. Hängde du med? :)
Om jag vore dej, skulle jag göra graviditetstest typ 3-4/2 för då borde din mens börja komma igång om vi räknar från den längre blödningen. Om nu inte din mens dyker upp före det... :)
Om du är i ett fast förhållande som ni bestämt er för att satsa på skulle jag rekommendera att ni ordnar ett hormonellt preventivmedel så ni slipper en sådan här oro i framtiden. Skolhälsovården kan säkert hjälpa till med det här.
Lycka till! Sköt om dej!       Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska - hälsovårdare