Orolig
08.09.2015
Hej! Jag och min pojkvän har haft sex många gånger (alltid skyddat),men någon gång har han bara varit in i mig snabbt utan kondom. Jag är jätteorolig att jag ska vara gravid,eftersom jag vet att man kan bli gravid av försatsen. Och nu börjar jag inbilla mig massor med saker som tex.att mina bröst är ömma, och ja det stämmer men mina bröst brukar allti bli ömma före min mens kommer. Men min mens är räknad först efter 1 1/2 vecka ,kan de bli ömma så tidigt? Hur stor chans tror ni det är att jag är gravid? Egentligen tror jag inte själv chansen är så stor men.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.09.2015
Hej,
Jag tror precis som du, att det inte är speciellt stor risk att du är gravid. Det är bra att du känner till hela historien om försatsen, för då behöver jag inte ta den pånytt :) men den innebär alltså att man inte kan vara helt 100% säker - men risken att bli gravid genom försatsen är inte alls stor.
Brösten kan bli ömma ganska tidigt om man är gravid - men som du själv skriver så är sannolikheten lika stor - om inte t.o.m. större att det beror på din mens.
Så försök att andas ut och vänta på mensen i lugn och ro. Och du kan ju överväga att övergå till ett annat preventivmedel om kondomen känns jobbig. Det är ju därför de finns!
Kram!
Tessi