Orolig
03.04.2016
Hej, jag är 15 år och igår hade jag sex med min pojkvän.(vi var båda oskulder) Vi använde kondom men när han kom så kände jag att något rann ner. Han låg ännu kvar innom mig när vi var klara och när han tog ut den så hade kondomen lämnat kvar i fittan och det hade runnit det mesta av sperman på lakanet. Jag är jätteorolig att jag kan ha blivit gravid. Min mens brukar vara ganska oregelbunden från förr och jag kan inte gå och köpa dagen efter piller ellr graviditets test för jag bor på landet och är inte i "stan" så ofta. Jag vågar inte säga åt min mamma. Vad ska jag göra?!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.04.2016
Hej.
Tyvärr kan det gå precis som du skriver ibland, och det är väldigt besvärligt då det gör det men det är ju inte direkt någons fel, utan det bara blir så. Nu måste vi helt enkelt fundera över vad du skall göra.
Du skriver att din mens brukar vara ganska oregelbunden, men det skulle hjälpa om jag visste ungefär när du senast hade mens för att kunna fundera ut var i menscykeln du befinner dig och hur stor risken isåfall är att du skulle vara gravid.
Det enda som egentligen finns att göra i din situation är att ta ett akut p-piller, och jag förstår att man inte åker in till stan hur som helst från din ort, men det är helt enkelt det enda man kan göra såhär i efterhand. Det finns ju även ett mindre apotek i den kommun där du bor, även om jag förstår att det kan vara lång väg dit också.
Jag tycker att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare. På vissa skolor har skolhälsovårdaren akut p-piller, eller kanske kan hjälpa dig att få tag på ett ifall hon känner till din situation. En annan möjlighet är att tala med en kompis, ett äldre syskon eller någon som kunde gå till apoteket och handla åt dig. Men börja med hälsovårdaren.
Jag förstår att det känns lite hysteriskt just nu, och om jag visste mer om din menstruationscykel så kunde jag ge dig ett mer exakt svar. Men din hälsovårdare kan också gå igenom desa saker med dig och fundera över hur stor risken är och vad ni skall göra.
Styrka och många kramar till dig!
Tessi