Orolig
08.06.2016
Hej!
Jag har en fråga angående av användande av preventivmedlet cerazette. Det är så att jag blev lite lös i magen efter ca 5h efter att jag tagit tabletten. Dock vet jag att det är inte p.g.a. tabletten. Min fråga är bör jag skydda mig i en vecka eller är jag fortfarande skyddad? Tycker att det är lite luddigt med information på bipacksedeln. Orolig tjej
Praktikanten Ellinor svarar

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
09.06.2016
Hej!
Det tar ett tag innan kroppen tar upp hormonet, så på 5 timmar hann inte kroppen ta upp hormonet och du är då inte skyddad. Så svaret är jo, du bör skydda dig under den kommande veckan.
Detta med att läsa bipacksedlarna på mediciner kan vara svårt, det håller vi med om. Är många gånger man känner man inte blir klok av vad det står på dem :) Ett tips är att söka upp mediciner på olika hemsidor, som då till exempel 1177.se som brukar kunna ha bra information om mediciner :)
Hälsningar,
Alexandra och Ellinor