Orolig
24.09.2016
Hejsan Decibel!
Har en snabb fråga, är lite orolig. Jag och min pojkvän hade igår sex och kondomen sprack, det borde inte ha kommit någon sperma i mig för han var ganska snabb att dra ut den när det hände. Men hur som hälst, ifall det kom sperma in i mig, hjälper det att ta ett akut p-piller för jag hade min ögglossning för en vecka sedan. Är lite förvirrad hur jag ska göra, tror dock inte bågot hänt men hur ska jag göra?
Tacksam för snabbt svar :)
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2016
Hej,
Om du hade ägglossning för en vecka sedan så hjälper inte ett akut p-piller, MEN å andra sidan, om du hade ägglossning för en vecka sedan så har nog det ägget varit och farit redan och då finns det ingen risk att du det skulle bli befruktat.
Jag tror helt enkelt att vi lägger vårt hopp till att du har en regelbunden ägglossning, och att den därför redan var förbi. Dessutom är det ju bra om killen snabbt märkte att kondomen var sprucken och drog sig ur. Mycket liten risk att du skulle ha blivit gravid med andra ord.
Bara att ta det lugnt och vänta på mensen.
Kram
Tessi