Orolig för min mens
09.03.2016
Hej! För 31 dagar sen (6 mars) tog jag ett akut-piller och cirka 5 dagar efter fick jag kraftiga biverkningar, rikliga blödningar, huvudvärk, yrsel. Jag läste att det var helt normalt och sedan efter någon dag slutade det. Nu är min mens 17 dagar sen och jag undrar hur länge ungefär den kan bli sen? Jag och min pojkvän har bestämt oss att skaffa barn och jag ångrar att jag tog pillret. Är orolig att min mens har blivit rubbad helt och att den inte kommer komma på några månader kan det bli så? Skjuter pillret upp ägglossningen eller tar den bort ägglossningen helt?
Jag är väldigt orolig att min mens försvinner helt av de starka hormonerna som är i pillret kan det hända att det blir uppehåll av mens och ägglossning i flera månader?
Mvh orolig tjej Mensenminkommerinte

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.03.2016
Hej.
Ta det lugnt. Det ordnar sig!
Blödningen du fick efter att du tagit pillret tömde antagligen din livmoder helt och hållet, så därför är din mens "sen". Det finns helt enkelt inte någon slemhinna att stöta ut. Akut p-piller gör så gott som alltid att menscykeln rubbas, åtminstone för den månad då man tog pillret, men ibland även ett tag framöver.
Det du skall göra nu är att sluta oroa dig. Din mens kommer nog, och den kommer antagligen att återhämta sig ganska snabbt. Min gissning är att din mens kommer vilken dag som helst, och då får du helt enkelt börja en ny tideräkning utgående från det. Sannolikt kommer nästa mens eftter det att komma ganska regelbundet.
Man borde vara medveten om det alltid då man tar ett akut p-piller att just den cykel man befinner sig i - och antagligen nästa cykel kan bli annorlunda. Men efter det brukar det normaliseras. Så ha tålamod och om nån månad kommer du nog att vara återställd.
Kram
Tessi