Orolig tjejj
09.05.2016
Hej!
Jag äter antibiotika (v-pen) nu pga att jag har varit sjuk en tid. Jag läste i bipacksedeln att antibiotikan kan försämra effekten av p-piller, så jag och min pojkvän använder därför kondom sålänge jag äter antibiotikan. Idag sprack dock kondomen under samlaget så nu undrar jag om jag kan ha blivit gravid? Eller kan antibiotikan verkligen försämra effekten av p-piller? Jag är även väldigt noggrann med att ta mina p-piller (Mercilon), jag tar dem samma tid varje dag.
Tacksam för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.05.2016
Hej.
För att kunna ge dig ett riktigt 100%igt svar så borde jag också veta i vilket skede av menscykeln du var då ni hade sex, men det vet jag ju inte så vi får utgå ifrån det jag vet :)
Det står precis som du säger i bipacksedeln att V-pen kan minska effekten av p-piller. Men mer än så står det inte. Så ni har gjort alldeles rätt som har använt kondom också. Nåväl - nu gick kondomen sönder. Så det vi måste fundera på nu då är hur stor sannolikheten är att du skulle ha blivit gravid.
Så i vilket skede av menscykeln var du då ni hade sex? Risken att bli gravid är som störst runt dag 14 i menscykeln, d.v.s. dag fjorton efter att senaste mens började. Ta fram en kalender. Pricka in när senaste mens började och räkna 14 dagar framåt från det - där har du antagligen ägglossningen. Det andra vi behöver tänka på är om kondomen sprack efter utlösningen så att hela satsen kom in i dig, eller om kondomen sprack och han då drog sig ur men inte fick utlösning? Risken för graviditet är naturligtvis mycket större om du fick satsen in i dig och märkte först efteråt att kondomen var sönder.
Så med dessa två faktorer i åtanke, plus det faktum att du ju äter p-piller så tror jag ju inte att risken är så jättestor. Men om det nu skulle vara så att hela satsen kom inuti dig så tycker jag att du för säkerhets skull skall gå till apoteket och köpa ett akut p-piller. T.ex. ellaOne kan tas upp till 5 dagar efter oskyddat sex.
Fortsätt med dina p-piller som vanligt. Jag tror inte att du behöver vara orolig över att ha blivit gravid för jag tror att risken är väldigt liten men OM din kille kom i dig så kan du ändå överväga att ta en tur till apoteket.
Kram
Tessi