Osäker
13.07.2015
Hej, jag började med p-pillersorten Yasmine för två månader sedan. Jag har 7 dagars pausen nu och börjar på min tredje karta på fredag.
Före jag började med p-piller så använde jag och min pojkvän kondom som preventivmedel. Men eftersom jag hade en väldigt jobbig mensvärk och ville känna mig ännu tryggare efter vi hade haft sex så började jag med p-piller. Jag blev alltid nojig efter att han hade kommit i mej och jag kollade varje gång att kondomen var hel osv. efteråt.
Så nu avänder vi både kondom och jag äter p-piller. Men ibland brukar vi "köra" utan kondom. Men då brukar jag inte låta honom komma i mej. Men det kommer ju alltid en liten mängd spermier med i försatsen. Men är denna mängd "farlig" fastän jag äter p-piller? Finns chansen att jag blir gravid?
Tack på förhand! :) E

Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.07.2015
Hej!
Enligt den allmänna åsikten bland allt från gynekologer till användare, så ska man nog kunna ha sex med enbart p-piller utan att behöva vara så väldigt rädd för att bli gravid. Säkerheten är nära 100%, dess Pearl-index (som anger hur tryggt ett graviditetsskydd är) 0,5-1,5. Det betyder att om 100 kvinnor använder p-piller ett helt år (och har många gånger sex under det året) så blir en halv (?, en på tvåhundra) ändå gravid ifall alla använt sina p-piller precis enligt instruktionerna. Om någon slarvat lite, eller spytt upp ett piller eller liknande av de 100, så blir 1,5 kvinnor gravida ändå. De är alltså inte idiotsäkra, men nära.
Tillsammans med kondomer blir såklart skyddet 100%. Men om ni kör utan kondom och med avbrutet samlag, så talar vi säkert om promille-risker. Se, det är inte säkert att försatsen faktiskt innehåller spermier (läst någon gång att 3 av 10 män hade vid ett mättillfälle spermier i försatsen). Det beror bland annat på hur många gånger de kissat efter att de hade utlösning senast och hur nyligen de hade utlösning plus hur livskraftiga just den mannens spermier brukar vara. En försats kan alltså innehålla tusentals spermier, men inte de miljoner som en vanlig utlösning innehåller och eventuellt inte med samma kvalitet heller. Så risken är marginell även utan p-piller att man ska bli gravid av dem.
Gör ändå så som det känns bäst för dig - för att oroa sig förstör nog mer för sexlivet än vad sekunderna att trä på en kondom gör för er. Oron kanske gör att du varken psykiskt eller fysiskt kan slappna av till 100% och njuta. Inte heller ska det egentligen vara så stor skillnad för killar på att göra det med eller utan kondom som vissa påstår. Dessutom kan det finnas fördelar ifall det nu faktiskt är så att killen känner mindre med kondom. De flesta unga killar har inte så bra kontroll över hur nära orgasm han är och över hur lätt han kommer, och så är det ju möjligt att det går för honom innan tjejen fått all den njutning hon skulle kunna få. Oro för graviditet gör kanske också sexet lite väl orgasmcentrerat, medan sex borde vara så mycket mer än bara klimax.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av bla sexologikurser)