Oskyddat sex
29.04.2018
Hej. Jag skickade för någon vecka sedan in och funderade över det här med dagen efter piller och nu har det hänt igen. Jag hade en fyrkant med två killar och en tjej, jag sa till killarna att de inte fick komma in i mig om de inte hade kondom och till en början gjorde de inte heller det men efter ett tag tröttnade de på det och kom in i mig i alla fall. Jag känner egentligen inte dessa killar så vet ingenting om deras hälsotillstånd och en av dem hade utlösning strax efter att han varit inne i mig så nu är jag nojig över två saker: graviditet och könssjukdomar. Kommer nog ta ett dagen efter piller igen bara för att vara säker, vill inte ha barn med någon jag inte känner, men kan inte sluta tänka på risken för sjukdom. När det väl hände var jag ganska likgiltig i slutändan, jag tyckte det var skönt och spännande och dessutom var jag full så jag bryr mig alltid mindre då, men nu idag när jag är nykter fattar jag hur dumt det var att ha oskyddat sex. Det var inte särskilt länge någon av dem var inne i mig men det spelar väl egentligen ingen roll, eller?
Tack för denna sajten, det är så skönt att få berätta av sig åt någon om sånt man kanske helst inte pratar om med ens någon kompis.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2018
Hej.
Har på känn att mit svar kan bli långt, men här kommer det :)
ja, det är kanske det som är den största risken med alkohol, att man just i stunden inte bryr sig så mycket om konsekvenserna, men att man kan må dåligt över dem senare. Både då det gäller graviditet och könssjukdomar.
Precis som du vet så är det inte bra att ta dagen efter piller ofta, men det finns väl egentligen inga undersökningar om hur ofta som är "för ofta". Problemet är att det är så pass mycket hormoner i akut p-piller att det rubbar cykeln, och om man då upprepade gånger på en kort tid använder dem så blir det en väldigt stor påfrestning för kroppen. Däremot vet jag inte om, eller hur mycket forskning det finns på att användningen av akut p-piller skulle medföra problem med att bli gravid på sikt. Det är ju självklart att eftersom akut p-pillret flyttar på eller förhindrar ägglossning så blir menstruationscykeln oregelbunden, och kan vara det i månader efteråt, så då är det ju svårt att veta när man har ägglossning och på så sätt kan det eventuellt också vara svårare att bli gravid. Men just nu tycker jag inte att du skall stressa upp dig över det, utan vi tar en sak i taget.
För tillfället är det kanske ändå viktigast att se till att du inte blir gravid NU, så ta ett akut p-piller och se till att skaffa dig ett pålitligt skydd till nästa gång. Helst kondom, eller kondom + någonting annat. Risken för könssjukdomar är någonting du måste vara medveten om (vilket du ju också är) så jag tycker att du skall testa dig innan du har sex med en ny partner. Olika könssjukdomar kan ha olika lång inkubationstid så du kan behöva vänta ett tag innan du testar dig för att de säkert skall synas på ett test. (Klamydia syns tidigast en vecka efter smittotillfället, likaså gonorré, medan t.ex. syfilis syns efter några veckor och heptit B efter några månader) .Tala med en barnmorska eller en sjukskötare på hvc så får ni kolla upp när du kan komma och testa dig.
Sen till själva sexet. Det är du själv som bestämmer med vem du har sex och hurudant sexliv du vill ha och mår bra av. Men som en vuxen person så är det ju också din uppgift att ta ansvar för dig själv och för de personer du har sex med. I en perfekt värld skulle man alltid ha sex med bara de personer man VET att är friska, eller som man VET att inte innebär en risk. Om er överenskommelse var den att killarna inte skulle komma in i dig utan kondom så tycker jag att det är riktigt riktigt fel av dem att de ändå gjorde det, eftersom de utsatte både sig själva och dig för en risk - och det är ALDRIG ok. Precis som du vet så ger ju inte alla könssjukdomar symtom för alla, så man kan helt enkelt inte lita på att en person "ser frisk ut". Risken med att ha sex med personer man inte känner är ju också den att man inte vet hur personen fungerar, och om personen i största allmänhet är pålitlig då det kommer till vad som är okej och inte är det.
Du ÄR värdefull, oavsett hur ditt sexliv ser ut. Det är i princip helt normalt att en person definierar sitt eget värde även utifrån sitt sexliv, eftersom det ju är en del av hur man upplever sig själv och relationen till andra. Men det är ju inte den enda delen av dig. Det är inte det enda du är bra på eller det enda som gör dig värdefull. Sex är någonting jättefint som man kan dela med de personer man själv väljer, och det är bara DU som kan definiera vem du vill dela det med. Det finns inget "rätt" eller "fel" i detta. Sex mellan två personer som är gifta med varandra kan vara helt fel om det är på bekostnad av den ena, medan sex mellan flera främlingar kan vara helt fantastiskt rätt bara alla är ense om det och respekterar varandra. MEN sex kan också bli en form av självskadebeteende om det sker på fel sätt eller av fel anledning, och det är ju bara du själv som vet det.
Det jag försöker säga är att du skall ta hand om dig, eftersom du är värdefull. Låt ingen behandla dig illa och låt ingen få dig att tro att du inte är fantastisk. För det är du.
Vänta nån vecka innan du testar dig, så kan ni kolla upp både könssjukdomar och graviditet på samma gång, även om du nu tar ett akut p-piller.
Många kramar
Tessi