OSKYDDAT SEX
14.12.2014
Hejsan!
Jag och min pojkvän hade oskyddat sex i helgen, men han kom inte i mig utan vi avbröt innan.
Är orolig att jag ska bli gravid, jag ska få min mens om ca 1 vecka. Jag funderar på att gå till ungdomsmottagningen och fråga efter akut p-piller. Hur länge vågar man vänta att gå dit, är det för långt tid att vänta 1 vecka och se om mensen kommer, eller ska jag gå dit nu direkt?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
15.12.2014
Hej!
Gå nu med detsamma! Ju snabbare desto större chans har akut-p-pillren att hinna förhindra en graviditet. Se, de fungerar bara 3 dygn och sämre och sämre ju fler timmar som går - så du kan inte alls vänta en vecka!!! Under de första 24 timmarna har de ca 95% chans att försöka förhindra en grviditet, efter 48 timmar bara 85% chans och efter 3 dygn bara 50% - efter det lönar det sig inte alls att ta dem. Har det gått mer än 3 dygn, så kan du inget annat än att vänta och se om mensen kommer. Är den försenad tar du ett graviditetstest. Ja, be om akut-p-piller och råd vid Ungdomsmottagningen så snabbt som möjligt - åtminstone här i Finland kan man receptfritt köpa akut-p-piller direkt från apoteket, men vet inte hur det funkar i Sverige.
Vi håller tummarna att inget hände - för ja, dessvärre finns det en yttepytteliten risk ändå fastän han inte kom inuti dig. Avbrutna samlag är inte alls säkra, eftersom det kan finnas spermier i den droppe som kommer ur ollonet någon gång mellan att han får stånd och att han får utlösning. Droppen är till för att smörja ollonet mm, men kan alltså komma in i slidan om man kör utan skydd, så råkar det vara runtikring ägglossningen finns det alltså en liten chans för graviditet, även om den är liten.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna (på basen av sexualrådgivaren-hälsovårdaren Tessis tidigare svar)