P piller
07.09.2020
Får man börja med p piller utan att ens flrälder är 100% med på det. Eller måste man ha förälderns godkännande så länge man är under 18 år? Och vart ska jag vända mig för att få p piller (jag skulle gärna också vilja diskutera om det med någon som kan före jag betämmer mig).

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2020
Hej,
Med tanke på din ålder så har du själv rätt att fatta beslut som rör din hälsa, så det är ditt beslut om du vill använda p-piller eller inte, och du behöver inte dina föräldrars godkännande för det.
Du kan kontakta preventivrådgivningen på din hemort och diskutera saken, barnmorskan där kan svara på de frågor du har och tillsammans kan ni fundera över vilket märke eller vilken metod som passar dig bäst. På den ort du bor har man rätt till gratis preventivmedel tills man fyllt 25.
Kram
Tessi