P-piller
24.05.2022
Hej! Jag glömde ta ett p-piller för en vecka sedan idag, och började ta dem på nytt dagen efter, men igår hade jag och min pojkvän sex utan skydd, jag tänkte inte efter, vi hade inte setts på länge och vi var båda så ivriga...
Det står ju på infobladet att man är helt skyddad igen efter 7 dagar, men vi hade oskyddat sex 6 dagar efter jag började ta pillren som jag ska igen, betyder detta att jag var oskyddad igår? Är det stor risk att jag kan bli gravid pga detta?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.05.2022
Hej,
Det är precis som du skriver, att man skall använda tilläggsskydd i en vecka efter att man glömt sitt piller. Men det finns ingen magisk gräns för det, alla kroppar fungerar lite olika och sju dagar är mer själva läkemedelsföretagets löfte, att efter sju dagar så är skyddet garanterat lika högt som det skulle vara i normala fall (om du inte hade glömt pillret alltså).
Så jag tror inte att du behöver vara speciellt orolig. Kom ihåg att det kan påverka din blödning att du glömde ett piller, så bli inte orolig om det skulle vara så att mensen inte kommer exakt då den borde göra det, men OM den skulle bli sen så tycker jag ändå att du skall testa dig för att vara på den säkra sidan.
Kram,
Tessi