P-piller
27.04.2024
Hej!
Jag äter p-pillret dienorette sedan ca 2,5 år tillbaka. Min gynekolog har uppmanat mig att jag inte behöver äta sockerpillren varje karta, så jag gör så att jag har mens var tredje karta ungefär. Nu har jag tagit första sockerpillret för att släppa fram min mens och jag och min pojkvän hade sex utan kondom, men han kom inte i mig. Min mens har inte börjat ännu. Jag undrar ifall man kan vara utan kondom även när man äter sockerpillren och fortfarande vara lika skyddad som de dagar så man äter aktiva p-piller, eller om man borde avstå från sex/använda kondom under tiden man äter sockerpiller? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.04.2024
Hej,
Tack för din fråga, och bra att du tog kontakt. Jag blir alltid lite olycklig då jag inser att någon har ätit p-piller en längre tid men att man inom vården inte har förklarat ordentligt hur användningen går till. Så JA, du är skyddad även under de dagar du har paus/tar sockerpiller. Förutsatt att pillren tas alla dagar enligt föreskrifterna så behöver du alltså inte använda kondom för att förhindra graviditet. Så du kan vara lugn. Om någonting annat känns oklart så är det bara att fråga, eller ringa till din preventivrådgivning och tala med dem.
Kram,
Tessi