P piller
20.05.2024
Hej, hur många p piller kartor kan man ta efter varandra? Funderade även är jag skyddad mot graviditet när jag tar en uppehållsvecka med p pillerna? Och när jag börja med p pillerna efter en uppehållning på en vecka så blir jag skyddad samma dag när jag tar första pillret efter 1 vecka?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.05.2024
Hej,
Jag vet att det finns läkare/gynekologer som rekommenderar att man kan äta flera kartor direkt efter varandra. En av anledningarna kan då vara t.ex. att man har väldigt kraftiga blödningar eller väldigt mycket mensvärk. Men om det inte finns någon specifik anledning till att äta flera kartor efter varandra så rekommenderar jag att man äter pillren enligt föreskrifterna, eftersom det är så de är tänkta att användas. Jag vet inte heller vilka piller du äter, så jag har svårt att ta ställning till om du kan eller borde äta flera efter varandra.
Jag tycker att det är synd att du har fått utskrivet p-piller utan att att barnmorskan/hälsovårdaren har berättat för dig hur de fungerar. Det är alltså inte ditt fel utan det är helt enkelt information som du borde ha fått i det skedet då du började med dina p-piller. Då man äter p-piller enligt föreskrifterna (alltså en tablett om dagen vid ungefär samma tid) så är man skyddad för graviditet även under den veckan då man har sin paus. Du behöver alltså inte äta dina kartor ihop för att du skall vara skyddad utan skyddet bibehålls även under pausen.
Kram
Tessi