P piller
20.05.2024
Hej, när jag tar ett uppehåll med p pillerna i tex 4-7 dagar är jag skyddad alla dom dagarna då? Så t.ex om jag har samlag blir jag inte gravid på dom dagarna, och när jag börjar med p pillerna efter dom dagarna behöver jag vänta i 7 dagar tills jag blir skyddad igen?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.05.2024
Hej,
Jag vet inte vilka piller du äter så jag vet inte om din paus är 4 dagar eller 7 dagar eftersom det varierar beroende på märke. Men bara du tar dina piller enligt föreskrifterna - d.v.s. 21 dagar aktiva tabletter och sedan paus (eller sockerpiller) så är du skyddad även under de dagarna då du har paus. Du behöver alltså inte oroa dig över att bli gravid under pausen.
Om du sedan glömmer bort ett eller flera aktiva piller så kan det hända att du behöver använda tilläggsskydd - det beror på när under din cykel du glömmer och vilket märke du äter. Då skall du följa anvisningarna som följer med i paketet eller kontakta preventivrådgivningen på din hemort. Men i normala fall då du äter pillren enligt föreskrifterna så är du skyddad hela tiden, också under dina pillerfria dagar.
Kram,
Tessi