p-piller
12.03.2025
Hej skrev till er tidigare men hittade inte min fråga. Jag har funderat på att börja med p-piller jag har haft min mens i ca 3 år, jag har mensvärk varje gång jag får min mens och det tar väldigt ont. Min mens är väldigt regelbunden men den är väldigt lång ofta mellan 6-8 dagar. Jag vet inte så mycket om p-piller eller vem jag ska ta kontakt med, jag är inte så nära min mamma så vet inte heller hur jag ska berätta för henne. Har en pojkvän i snart ett år och vi har haft kondom under samlag, men tänkte det också skulle hjälpa oron jag har ifall jag skulle bli gravid.
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
23.03.2025
Hej och tack för att du skriver till oss igen!
Vad tråkigt att du inte hittade din tidigare fråga. Den är nog garanterat där, men har kanske försvunnit in i mängden. Med tanke på symptomen du beskriver och att du känner oro över att bli gravid, låter det som en bra idé att testa på p-piller. Om det sedan skulle visa sig att p-piller inte är något för dig är det bara att sluta.
Det finns många potentiella för- och nackdelar med p-piller, men alla påverkas olika av dem så det är svårt att på förhand säga hur du kommer att reagera av dem (t.ex. om och i så fall vilka biverkningar de kommer att ge). Generellt gör p-piller så att mensen blir mera regelbunden (också i antal dagar som man blöder) och att olika mens-relaterade symptom (t.ex. mensvärk) minskar, men det är inte 100% säkert att det gör det för alla. Som sagt, du kan testa och om det inte passar för dig är det bara att sluta. Också viktigt att hålla i åtanke att p-piller endast skyddar mot oönskad graviditet, inte könssjukdomar. Så om inte du och din pojkvän har testat er för sexuellt överförbara infektioner tidigare, rekommenderar jag att ni gör det ifall ni planerar att skippa kondomen när du kommit igång med p-pillren.
För att börja med p-piller kontaktar man preventivrådgivningen på sin hemort. Det är även det enklaste sättet att lära sig mera om och få personlig vägledning i användningen av p-piller. Så jag rekommenderar att du kontaktar preventivrådgivningen i din hemkommun för att boka ett personligt möte. Information och kontaktuppgifter hittar du här. Om det känns väldigt nervöst och/eller jobbigt att gå till mottagningen själv, kan du be en vän eller din pojkvän följa med dig.
Eftersom att du kan anses vara mogen nog för att göra dina egna beslut angående preventivmedel, behöver dina föräldrar inte informeras om att du vill börja med p-piller. Med andra ord så måste du inte berätta för din mamma om inte du vill. Det kan dock vara lättare för dig om du berättar, men det här bestämmer du själv.
Om du har mera funderingar eller vill ha svar på någon specifik fråga är det bara att skriva till oss igen. Vi svarar gärna på fler frågor!
Ha det bra och lycka till!
Kram,
Viveca