p-piller
19.01.2015
Funderade på en sak, då man får p piller måst dom int ta ett papa prov eller nå test fören man får dem? Åt mig gav dom dem direkt eftersom jag hade mens just då. Å sa att papa prove e föst då ja e 20. Ska ja bara låt de va elä ring dit? Vill ju int nå falit ska hända fö på månda köper ja ny karta. fundersam tjej

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
20.01.2015
Hej fundersam tjej! Vad roligt att läsa att du är rädd om dej och mån om att allting ska göras rätt med din kropp! :)
Du är så pass ung att jag anser inte papa-prov som nödvändigt inför p-pillerstart. Men självklart är det önskvärt att du och din pojkvän testar er för könssjukdomar innan ni lämnar bort kondomen! För att värna om varandras hälsa samt att undvika ett eventuellt öde i framtiden när någon av er plötsligt diagnostiseras med en könssjukdom! Det finns många förhållanden där det har lett till anklagelser om otrohet - på felaktiga grunder! Könssjukdomen kan ha varit från ett tidigare förhållande.
Ifall sådant inte har kollats kan du ringa tillbaka och be om att få remiss.
Du kommer att få kallelse till Masspapaundersökning i den kommun där du bor det året du fyller 30. Oftast gör läkaren så att man får prova p-pillersorten i 3 månader och sedan ska ett kontrollbesök göras. Du kan fråga efter papa-prov då.
Köp ny karta du bara på måndagen! :)
Ha det så bra!   Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska-hälsovårdare