P-piller
25.05.2015
Hej! Jag började inte med mina p-piller på första mensdagen, utan kanske 2 eller 3. Jag började på en lördagkväll och en vecka efter alltså lördagkväll 7 dagar senare, hade jag sex. Jag tog ett akut p-piller på måndagen. Hur stor är risken för att jag är gravid? Plitvice

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.05.2015
Hejsan! Ifall man inte börjar med sina första p-piller på mensens första dag utan senare under mensen så rekommenderas det att man använder kondom de 7 första dygnen. Du skulle alltså inte ha behövt ta akut-pillret. Du skulle ha kunnat ha sex utan kondom - vilket ni ju tydligen åxå hade...
Du är nog dubbel-trygg. Du kan inte vara gravid.
Du minns väl att ifall du önskar behålla största möjliga säkerhet mot graviditet så gäller det att ta p-pillerna inom ett 2 timmars intervall. Det vill säga: ex mellan kl 7-9 alla dagar och inte först kl 10-11 på helgerna när du har sovit längre...
Spara bi-packsedeln (info-pappret) som kom i p-pillerförpackningen - där hittar du information om de flesta p-pillerfrågorna.
Med vänlig hälsning, Annika  barnmorska - hälsovårdare