P-piller
01.06.2015
Hej! Jag undrar att då jag är 15 år (fyller 16 i år) måste jag ha med förälder för att få p-piller? Och vad kostar p-piller?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
02.06.2015
Hejsan! Nej - du behöver inte ha dina föräldrars tillstånd. Men det är klart - jag gillar ärlighet. Jag tycker ju nog att ifall man är så mogen att man har vill ha sex så ska man också vara så mogen att man kan tala om sex. Också med sina föräldrar!
Kan ju bli lite knepigt för dej att få fram pengar till läkarbesökena och p-pillerna också utan deras vetskap. Eller hur? P-pillerna kostar ungefär 15-40€ / 3 månader. Lite beroende på vilken hormonkombination som passar dina behov bäst. En del kommuner ger de första 3-6 månaderna gratis åt ungdomar.
Tro mej - dina föräldar vill inte heller att du ska bli gravid. De uppskattar nog om du tar upp samtalsämnet.
Lycka till! Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare