P-piller
04.06.2015
Hej! Om man tog första tabletten på kvällen man fick mens, kan man ta nästa följande morgon då? Det är mycke enklare att komma ihåg dom på morgonen än på kvällen så kan man göra så eller?
Tacksam för snabbt svar!

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
05.06.2015
Hejsan! Hoppas det här är tillräckligt snabbt svar!
Joo du kan nog ta nr 2 nästa morgon. Eller så jämkar du upp det lite och tar nu vid lunchtid och imorn på morgonen.
Du kunde också ha tagit första p-pillret nästa morgon. Alltså inom 1 dygn får man tänka med start-pillret.
Kom ihåg att hålla 2-timmars rekommendationen! Dvs att du tar ex ditt p-piller kl 7-9 på morgonen alla morgnar i veckan och inte sover till kl 11 på helgerna och tar det först då på helgerna. Det är för att hålla största möjliga skydd mot graviditet.
Med vänlig hälsning,   Annika  barnmorska - hälsovårdare