P-piller
02.09.2015
Hej!
Jag skulle vilja börja använda P-piller. Hur ska man gå till väga då? Kan man bara köpa dom från apoteket eller måste man gå via någon hälsovårdare eller något? Vad kostar dom? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.09.2015
Hej.
Olika kommunder har lite olika förfarande då det gäller p-piller, men oftast går det till såhär.
Du bokar en tid vid preventivrådgivningen i din kommun. (ibland finns det en skild preventivrådgivning men ibland, som i din hemkommun,  är den i samband med mödrarådgivningen)
På preventivrådgivningen brukar man få tid till en barnmorska som  kollar upp vikt, blodtryck o.s.v. Och så intervjuar hon dig om hur du mår och vad ni t.ex. har för sjukdomar i släkten. Ibland brukar det räcka med att träffa barnmorskan för att hon skall ge dig ett recept på p-piller, och en gynekologisk undersökning görs först senare, medan det i andra kommunder görs en gynekologisk undersökning innan man börjar med pillren. Det kan också variera från kommun till kommun vem det är som gör den gynekologiska undersökningen - om det är en barnmorska eller en läkare.
Sen då du har fått ett recept så är det bara att gå till apoteket och köpa ut pillren. I vissa kommuner får man de första månaderna gratis, men inte heller dethär är på samma sätt i alla kommuner och jag vet tyvärr inte mer exakt hur det går till i din hemkommun. Pillren varierar i pris från ca. 18-40e/3 mån.
Mitt råd är att du helt enkelt ringer till mödrarådgivningen och bokar en tid, så ordnar det sig nog.
Kram!
Tessi