P-piller
14.09.2015
Hej! Jag har just börjat ta p-piller,Gestinyl. Jag började ta på menstruationens första dag,och då stod det att man är omedelbart skyddad mot graviditet. Men det stod också att om man börjar på menstruationens 2-5 någongång där så ska man använda tex.kondom de första 7 dagarna. Varför behöver man itt det när man börjar på första menstruationsdagen? Jag har även en till fråga.. Hur gör man när killen kommer i en? Måste man göra något speciellt förutom typ att gå och kissa och försöka torka bort sperman? Känns så osäkert att ha sperma i sig på något sätt när man inte är van.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.09.2015
Hej.
Ja, jag förstår att det känns konstigt med sperman om du sedan tidigare varit van med kondom. Det kan kännas som att det är mängder och massor av kladd. Men du vänjer dig nog :)
Då man börjar äta pillren på mensens första dag så är det otroligt osannolikt att det skulle ske en ny ägglossning på samma gång som mensen börjar, och efter några dagar har pillrens effekt hunnit ikapp så du är helt skyddad. Men om man börjar med pillren senare under mensen så är det inte lika säkert, trots att det är väldigt osannolikt att en ägglossning skulle ske på mensens 2-4 dag heller, men med tanke på att spermierna kan överleva inuti kvinnan i några dagar så skulle det kunna finnas en risk. (Om du t.ex. börjar med pillren på dag 5 och spemierna mot alla ossa skulle överleva två dygn inuti kroppen så är man plötsligt redan på dag 7 i menstruationscykeln och om man då inte är helt regelbunden så finns det ju en liten risk att man skulle kunna ha ägglossning redan då, osannolikt men möjligt.)
Det du skall göra efter att killen kommit i dig är att gå och kissa och tvätta dig i underlivet. Man skall ju inte spruta upp vatten i slidan, men det kan vara bra att tvätta sig på utsidan för att få bort sperman och eventuell smuts som annars kan strula till pH-värdet eller skapa dålig lukt. Det är ganska vanligt att brudar drabbas av sin första svampinfektion då de börjar ha sex utan kondom, och det brukar bero på just det att pH värdet blir fel (av sperman) vilket leder till att jästsvampsbakterierna får fotfäste. Men genom att tvätta dig och kissa efteråt så kan du undvika obehagligheter.
Kram
Tessi