p-piller
04.11.2015
Jag har några frågor om p-piller. Jag har börjat med dem för 1 vecka sedan och försöker ta ett varje dag samma tid, som barnmorskan rekommenderade. Idag tog jag pillret kl 11 fast jag normalt brukar ta det kl 8. 1) Kan jag vara säker även om jag tog det 3 timmar för sent? Och ifall jag inte är det, om jag nu fortsätter ta dem rätt tid framöver hur länge räcker det tills p-pillret börjar verka igen?
jag har haft dålig mage och känt mej illamående ända sedan jag började ta dem, lite pinsam fråga men
2) kan pillren vara orsaken till lös mage och illamående?
3) Barnmorskan sa att jag skulle ta pillren varje dag i en viss tid och sen vara några dagar utan men minns inte hur det var...? Typ 3v piller och 1 utan? Vet ni hur man ska ta dem?
A.S

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2015
Hej.
Det är bra om man tar pillren samma tid varje dag, men med p-piller gör det nog ingenting om det kastar med några timmar. Men med minipiller är det viktigare att det ärsamma klockslag man tar pillret varje dag. Du kan tänka på det som så att om du bestämmer dig för att ta pillret på morgonen, så skall du ta det inom de timmar som innebär morgon, d.v.s. typ kl 6-10. Om det skulle vara så att du glömmer bort att ta ett piller och t.ex. kommer på det först nästa dag så skall du för säkerhets skull använda ett annat preventivmedel under 7 dagar för att vara säker på att inte bli gravid.
Nej, om du har ätit dina p-piller i bara en vecka så är det nog inte de som orsakar ditt illamående och magproblemen. Mer sannolikt är det isåfall att det att du vet att någonting extra är på gång eller att du är lite nervös leder till att du mår illa.
De allra flesta p-piller tas så att du äter pillren i 21 dagar och sedan har en paus på 7 dagar. Det gör alltså att du alltid börjar på en ny pillerkarta på samma veckodag. Men allt detta står också på bipacksedeln i pillerförpackningen.
Kram
Tessi