P-piller
09.04.2017
Hej! Är en 16 årig flicka från Korsholm. Jag undrar om man får tag på P-piller om man går till skolhälsovårdaren eller måst man fara till en läkare? Jag och min pojkvän har diskuterat om det här i några månader nu och skulle görna vila veta. För jag vet inte vad mina föräldrar skulle säga om de ser att ja plötsligt skulle ha en läkartid? Frågande tjejj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.04.2017
Hej.
Om du funderar på att börja med p-piller så skall du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun. Deras kontaktuppgifter finns på din hemkommuns hemsida. Du bokar då en tid till barnmorskan som talar med dig, diskuterar vilken sorts skydd du vill ha och undersöker dig.
Dina föräldrar behöver inte veta att du har bokat en tid, och det kommer inget meddelande därifrån till dem. Det är helt upp till dig själv om du sedan vill berätta för dem att du har börjat med piller eller inte.
Det kan vara spännande att gå till barnmorskan första gången, men hon förstår nog att du är nervös så hon är garanterat finkänslig. Inget att oroa sig över.
Kram
Tessi