P-piller
10.03.2018
Hej, här kommer en lite dum fråga. Jag har gått på p-piller i ett år nu. (Visst är det så att ett recept är i kraft i ett år? Isånafall måste jag förnya mitt i höst.) Borde jag gå på en gyn-undersökning i samma veva? (Barnmorskan berättade nog för mig men jag minns inte längre vad hon sa heh)
--

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.03.2018
Hej.
Ja, precis så är det. Recepten brukar vara i kraft i ett år, om inget annat har sagts. Du kan också kolla upp vilka recept du har i kraft genom att gå in på dina Kanta sidor.
Olika preventivrådgivningar har lite olika system för i vilket skede de gör gyn. undersökningar, men jag tycker det verkar bra om du skulle boka en tid till barnmorskan i samband med att du förnyar ditt recept. Så får hon kolla upp allting, eventuellt ta ett papa-prov (om det inte har gjorts) och ni får tala om det är någonting speciellt du funderar över.
Det händer ganska ofta att man glömmer bort det som sägs då man är på mottagningen. Det är alltid en lite spännande eller nervös situation så man vill oftast komma ut så snabbt som möjligt :) Ingen panik. Bra att du kollar upp saken.
Kram
Tessi