P piller
22.05.2018
Hej, jag tar min P-piller varje dag klockan 07,30 ungefär och igår den 21/5 ungefär vid klockan 7 så bajsade jag väldigt löst... och dagen efter idag så tog jag p-pillret som vanligt och hade sedan sex och han kom i mig. Min fråga är då om jag fortfarande är skyddad? Är lite orolig. Tar Prionelle 28. Gulli

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.05.2018
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Man skall nog ha ganska kraftig diarre för att det skall påverka maginnehållet så pass högt upp i kroppen. Givetvis kan det påverka saken om man har riktigt bedrövlig diarré många gånger inom en kort tid efter att man tagit sitt piller, men som sagt, det skall vara ganska brutalt för att det skall inverka på saken.
Fortsätt att äta dina piller i vanlig ordning. OM mensen skulle bli sen kan du testa dig, men jag tror inte att det är någon fara.
Kram
Tessi