p-piller (akut)
02.05.2017
Hej! jag är en tjej som tar p-piller. Jag tog mitt sista piller för en vecka sedan och fick min mens i lördags. I söndags hade jag oskyddad sex och min kille kom i mig, behöver jag oroa mig för att bli gravid? hur stor chans finns det att jag kan bli gravid då jag äter p-piller + hade mens när vi gjorde det.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2017
Hej,
Om du har tagit dina piller alla dagar så är du skyddad även under pausen, så då är det med andra ord inte "oskyddat sex" eftersom du använder p-piller.  (givetvis är det bra att skydda sig med kondom om du har en ny partner eller själv är bärare av någon könssjukdom, men förutsatt att båda är friska.)
Risken att bli gravid medan du äter p-piller är väldigt liten, förutsatt att du har tagit dina piller som du borde.
Ingen panik alltså. Bara att slappna av.
Kram
Tessi