P-piller biverkning?
30.05.2022
Hej! Jag har just börjat med p-piller. Jag tog första pillret när jag fick min mens och sen dess har jag haft bruna flytningar och 2 veckor efter fick jag mens igen eller så var det jätte mycki flytningar som var ”brun” aktig. Är detta en biverkning som kommer att förvinna och hur länger håller det på isåfall? Irriterande och jobbigt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.05.2022
Hej,
Precis som du skriver så handlar det sannolikt om en biverkning som kommer att gå över bara kroppen har förstått hur den skall göra. Det är en ganska stor omställning för kroppen då man börjar äta p-piller och det kan ta en stund för den att anpassa sig.
Tyvärr kan jag inte ge något svar på hur länge du kommer att ha flytningarna, men ofta brukar de avta redan under den första pausen (d.v.s. då du tar dina sockerpiller). Så vi håller tummarna för att det mesta hinner ordna upp sig då du börjar på nästa karta.
I allmänhet brukar man råda tjejer att fortsätta äta sina piller åtminstone i tre månader (tre kartor) eftersom de flesta biverkningar brukar ge med sig under den tiden och man då har en bättre bild av hur pillren faktiskt passar en.
Så försök hålla ut. Jag förstår att det är irriterande att blöda hela tiden men jag tror som sagt att det kommer att avta efter att du haft pausen och tömningsblödningen. Om det är någonting som känns oklart så kan du skicka in på nytt eller tala med din skolhälsovårdare/preventivrådgivningen.
Kram,
Tessi