P-Piller.. Bra&Inte??
25.01.2015
Hej Decibel!!
Snart har det gått ett månad sen jag blev ihop med min pojkvän... Vi har känt varandra och varit kompisar ganska länge...
Både han och jag längtar jätte mycket efter att ha sex... För mig är det första gången men inte för honom..
Jag vill ha sex med honom, och efter det och efter det... Men de som jag är mest rädd i hela världen är att bli gravid.. 99% av alla i min familj har "råkat" fått barn då dom har varit unga, och jag vill INTE göra samma misstag som dom... Om jag får barn så vill jag vara äldre, ha ett liv och annat.. men inte nu...
Jag har pratat med min mamma lite om preventiv medel och från skolan har jag också hört en del. Jag har alltid sakt att det bästa jag kan göra är att ta p-piller och använda kondom men min mamma är en sån "eco" människa, att man skall inte ta piller och så vidare. Jag själv använder inte någo piller för något. Och hon tycker att p-piller e dåliga för att kroppen förändras helt, man blir fet av dem, börjar må riktigt shit och så vidare... är de verkligen sant??... i så fall vad annat kan jag gör för att INTE bli gravid förutom än kondom...(litar inte så mycket på dom...)... CarpeDiem
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
26.01.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan
Det är jätte fint att du tar ansvar för ditt liv och nu vill använda preventivmedel för att inte bli gravid i unga år. Kondomen är för många det första alternativet eftersom den finns att köpas nästan var som helst och rätt använd är ett pålitligt preventivmedel som samtidigt skyddar mot könssjukdomar.
Idag finns det många olika hormonella preventivmedel, det finns p-piller, ringen, mini-piller, spiraler och kapslar. Alla fungerar lite olika och oftast hittas det något passligt åt alla flickor. Hur man reagerar på hormonella preventivmedel är lite olika för alla. En del kan efter starten av piller känna att humöret varierar mera och en del kan gå upp litet i vikt. Oftast är dessa förändringar tillfälliga och efter ett tag märker man inte av något speciellt i kroppen mera.
Förutom att p-piller fungerar som preventivmedel så har de många andra goda egenskaper också, de hjälper att hålla mensen regelbunden, många gånger minskar blödningsmängden och menssmärtorna blir lättare, de påverkar också huden genom att sköta om finnar.
Tycker inte du behöver vara rädd för att tex prova på p-piller, för de flesta påverkas inte kroppen nämnvärt. Dagens p-piller innehåller mycket mindre hormoner än vad p-pillerna innehöll tidigare och trots det är de ett väldigt pålitligt preventivmedel. Tag kontakt med skolans hälsovårdare eller preventivmedelsmottagningen i din kommun för att få mera information om de olika alternativen.
Hälsningar
Eva-Maria, hälsovårdare
Ungdomsliv.fi