P-piller efter akut p-piller
30.06.2014
Hej
Jag har tänkt börja äta p-piller, eftersom jag ser det som det bästa alternativet då både jag och min pojkvän är överens om det. Jag tog ett akut p-piller efter ett oskyddat samlag i slutet av maj och har efter det kört med kondom varje gång. Min fråga är, kan jag börja med p-pillren när som helst eller borde jag vänta till nästa mens fastän den är ganska oregelbunden just nu?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.07.2014
Hej!
Om vi förstått barnmorskorna rätt, så kan man nog egentligen börja med p-piller precis närsomhelst under menscykeln. Orsaken till att det helst ska vara på mensens första dag är att då är det mest troligt att man inte är gravid, och för att det kanske är lite lättare för menscykeln att rulla på i samma takt som före påverkan av de nya hormonerna. Så om du tar ett graviditetstest nu så att du säkert vet att du inte är gravid, så borde du nog kunna börja med p-pillren närsomhelst.Du kan ringa och kolla till familjeplaneringen eller studenthälsorvården eller var de nu skrev ut p-pillren åt dig, men så här har våra barnmorskor sagt.
Fast det kan hända att det skulle löna sig att försöka planera lite nu när du har chansen. Nämligen för att sedan när du använt dem ett tag, så brukar mensen komma under pausveckan eller under sockerpiller-dagarna (beroende på vilken p-pillersort du använder). Kanske du vill ha mens på måndag-tisdag istället för fredag, så då kan det hända att det lönar sig att börja tex på en måndag om du har 7 dagars pausvecka. Det här stämmer inte alls alltid, men man kan ju kanske göra ett försök när man nu en gång får välja själv vilken dag man ska börja på p-piller?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott