P-piller, magsjuka, gravid?
28.06.2017
Hej decibel
Jag använder p-piller och har använt i snart tre månader, har aldrig glömt att ta ett piller eller så. I måndags hade jag och min pojkvän sex och dagen efter fick jag magsjuka och spydde innan kroppen hunnit ta upp pillret för den dagen. Jag tänkte inte på det då, men idag började jag oroa mej. Jag kunde ta mitt piller som vanligt idag, så det var bara en dag jag blev utan då, men spermier kan ju lämna där inne en tid? I hur stor riskzon är jag nu? Hanna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2017
Hej,
Rent teoretiskt så skulle det vara möjligt att det simmade omkring spermier i dig, och det att du spydde upp ditt piller skulle göra att skyddet försämrades så att du råkade få en ägglossning. Men som du antagligen ser själv så finns det väldigt många frågetecken i den ekvationen. Det är inte speciellt sannolikt att det skulle hända. Men teoretiskt så finns det en pytterisk.
Jag vet inte var nånstans du är i din cykel (eller var på kartan) och jag är inte heller säker på hur stor roll det egentligen spelar. Jag tror nog att du kan vara ganska lugn. Vänta i lugn och ro på din mens, och om den är sen eller du upplever att den är väldigt olik din "normala" mens (vilket isåfall också kan bero på att du har ätit dina piller så kort tid..) så kan du köpa ett graviditetstest och testa dig efter ett par veckor bara för att vara på den säkra sidan.
Ta det lugnt och njut av sommaren.
Kram
Tessi