P-piller mot värk
07.09.2016
Hej! Jag har läst bl.a. här på Decibel att p-piller lindrar mensvärk. Hur kommer det sig? Vad är det som läkemedlet gör med kroppen så att värken inte känns? Gäller denna smärtlindrande effekt även andra kombinerade preventivmedel, såsom t.ex. p-ring?
Ni gör verkligen ett bra jobb! Tummen upp för Decibel! :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.09.2016
Hej.
Ja, det stämmer att p-piller lindrar mensvärk. Mensvärken i sig beror på muskelkramper i livmodern, som leder till att blodtillförseln störs och då orsakas smärta. Kramperna i sin tur orsakas av en kemikalie som kallas för prostaglandiner, men eftersom p-pillren minskar antalet prostaglandiner så minskar kramperna och därmed även mensvärken.
Olika läkemedel fungerar smärtstillande på lite olika sätt, beroende på vilket det verksamma ämnet är. T.ex. Paracetamol (Panadol, Pamol o.s.v.) tros fungera genom att minska effekten av ämnen i kroppen som orsakar smärta. (konstigt nog är man faktiskt inte riktigt säker på exakt hur det fungerar, man vet bara att det gör det.) Ibuprofen (Burana, Ibumax, Ibumetin) verkar både smärtdämpande och inflammationshämmande, genom att dämpa bildningen av ämnen som orsakar smärta vid skador eller infektioner.
Det viktigaste då det gäller värkmediciner är att man inte överskrider den rekommenderade dosen. Man kan tro att det inte skulle vara så farligt att överdosera lite med "vanliga" värkmediciner, men det är trots allt effektiva mediciner som i värsta fall kan ge allvarliga leverskador om man överdoserar.
Effekten som p-piller har på mensvärk borde vara densamma även för andra hormonella preventivmedel, t.ex. p-ring och plåster.
Kram
Tessi