P-piller och humörsvängningar
15.10.2016
Hej!
Jag håller på att bli galen. Jag har börjat med p-piller och har nu ätit gestinyl i ca 11 dagar, för att på något sätt försöka dämpa min hårda mensvärk. Jag har dock väldigt kraftiga humörsvängningar, och pendlar grymt i humöret. Jag har också fått diagnosen borderline, och känner just nu att jag vet inte vad som hör vart. Jag vet inte riktigt var jag har mig själv.
Min huvudfråga är, om humörsvängningarna beror på p-pillren, finns det en chans att de avtar? Har ju tagit det så kort tid också men håller redan på att bli knäpp. Har också varit nere i en djup depression här så jag är helt förvirrad nu när jag tar p-piller... Hur ska jag och framför allt VAD ska jag göra för att inte bli helknäpp?
Flummig fråga, kompletterar senare med en ny om det blir något missförstånd. Är så rädd jag typ kommer vilja ta mitt liv igen, och att det endast skulle bero på p-pillren... Vet ju liksom inte vad som är vad. Förrvirrad brud

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.10.2016
Hej.
Jag hör att du har det jobbigt just nu. Och på basen av det du skriver så är det inga lätta diagnoser. Men det är bra att du har fått mediciner, och jag hoppas att du har tät kontakt med någon du kan tala med.
Jag tror inte att det är dina p-piller som orsakar dina humörsvängningar. Det är mer sannolikt att det är din övriga medicinering och ditt mående p.g.a. diagnoserna som inte ännu har stabiliserat sig. Men det är klart att det ändå är någonting som skulle vara bra att ta upp med din läkare.
Just nu måste vi göra allt vi kan för att du skall må bättre, och då är det ganska grundläggande att det första som måste ske är att ditt humör skulle stabiliseras så mycket som möjligt. Då kanske man måste väga för- och nackdelar emot varandra ifråga om vad som är bättre och vad som är sämre - värkmedicin i samband med dina andra mediciner eller eventuella biverkningar av p-piller.
Jag tycker att du skall försöka tala om saken med din läkare eller din kontaktperson. Jag tror inte att det är dina p-piller som orsakar ditt illamående just nu, men det är naturligtvis inte någonting jag kan vara säker på.
Sköt om dig!
Kram
Tessi