P-piller och kondom
30.06.2014
Hej har funderat på att hur stor är chansen att bli gravid då man äter ppiller och använder kondom? Har märkt att jag får lätt spyreflexer av tobak och undrade om jag kan vara gravid? Hade just en mens som vArade tre dagar, alltså helt normalt väll då kag äter ppiller? Är orolig... Har gjort flera test men alla har visat lycköigtvis negativt

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.07.2014
Hej!
Om man både använder kondomen rätt och äter p-pillren enligt bruksanvisningen i bipacksedeln (lappen i lådan kartorna kommer med), så är man nog i praktiken 100% säker. P-piller har i sig ett pearl-index på 0,5-1,5 graviditeter/100 kvinnor/år (alltså om 100 p-pilleranvändande kvinnor har en massa sex under ett år, så blir ungefär en av dem ändå gravid) och kondomer har ett pearl-index på 2-15, så summan av de två tillsammans blir så säker som man bara kan bli. Även om det ena skulle fail:a, så skyddar nog det andra och tvärtom. Så du kan vara fullkomligt lugn! De flesta som använder p-piller använder inte samtidigt kondom också, de räknar med att sannolikheten för graviditet ska vara så liten. Men just att köra med dubbelt skydd börjar bli allt vanligare (kallas visst Double Dutch i folkmun eftersom holländarna använder den här metoden mycket), säkert för att så många ändå oroar sig så för en ofrivillig graviditet. OCH för att inget annat än kondom (och femidom) skyddar mot könssjukdomar, såklart.
Om du tagit flera graviditetstester och de alla visat negativt, så kan du lita på dem. Sannolikheten att ett graviditetstest ska visa fel när man testar ca 7-10 dagar efter den dag då man borde ha fått mens är så ofantligt liten, att oavsett märke på testet ska du nog kunna lita på det och slappna av. Och ja, en tredagarsmens är nog fullt normalt när man använder p-piller. Kanske du hade längre mens innan, men en trevlig biverkning av många p-pillersorter är faktiskt en mer sparsam och kortare mens. Det finns ju många som använder p-piller just av den orsaken, inte för att de nödvändigtvis behöver skydda sig mot graviditet.
Att du får spyreflexer av tobak kan såklart vara kroppens sätt att säga "jamen idiot, varför drar du i dig gifter, spy upp dem illa kvickt så att vi inte far illa av gifterna". Våra kroppar är egentligen rätt känsliga för gifter av alla de slag och vår överlevnadsinstinkt försöker nog se till att vi ska bli av med de skadliga sakerna - så därför måste man faktiskt LÄRA sig att röka, vänja kroppen vid gifterna och övervinna sin egen överlevnadsinstikt. Vana rökare har gjort det här, vilket ju alltså inte är så smart eller snällt mot kroppen, nä. Om du rökt länge och inte haft problem på länge med spyreflexer, så kan det hända att det antingen är psykosomatiskt (något du "inbillar dig" så hårt att det faktiskt uppstår) eller så har hormonerna i din kropp förändrats. Hormonerna i kroppen förändras både medan man ännu växer och utvecklas och faktiskt också nu som då under resten av livet. Kanske din kropp reagerar ännu på hormonerna i p-pillren, om du relativt nyligen börjat med dem? Visst är spyreflexer av tobak en vanlig reaktion när man är gravid, men du har ju redan tagit flera negativa test, så det kan nog uteslutas. Vi kan alla reagera lite olika på hormonförändringarna, vissa märker absolut ingenting medan andra kanske plötsligt börjar få mera pms, får en annorlunda mens, reagerar på födoämnen eller annat i livet, som träning eller alkohol, på ett annorlunda sätt osv. Kanske är det här din kropps sätt att säga till åt dig på skarpen att du inte borde röka? Och av egen erfarenhet kan vi bara säga: lyssna på din egen kropp, vännen, den vet absolut vad som är bäst för dig! Nikotinberoende är ett gissel som vi inte skulle önska vår värsta fiende! Behöver du mera fakta om det här, elle hjälp med att fimpa för gott, så läs mera på våra sidor om Tobaksprodukter!
Hoppas det känns lugnare nu? Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på frågor om eventuell graviditet, p-piller mm)