P-piller och mellanblödningar
09.06.2024
Hej, jag har ätit p-piller i 3,5 år och har aldrig haft problem med mellanblödningar. Men nu har jag börjat få mellanblödningar, varje kväll ungefär samma tid kommer det lite blod. Och sen inget under dan. Har pågått snart en vecka. Vad kan det vara?
Jag har inte ätit ihop kartorna på nån månad och haft "mens" som vanligt när jag äter sockerpillren. Har ätit p-pillren normalt, som jag har gjort i flera år nu.
Hoppas ni kan hjälpa mig.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.06.2024
Hej,
Med tanke på att detta har pågått "endast" en vecka så tror jag inte att det finns någon anledning till oro. Det är aldrig lätt att veta vad det beror på då menscykeln plötsligt ändrar, men i ditt fall tror jag mycket väl att det kan bero på de mediciner du har använt den senaste tiden. Flera spdana mediciner har t.ex. en blodförtunnande effekt, vilket kan vara en bidragande faktor - men det kan också bero enbart på stressen som din kropp har utsatts för.
Min gissning är att det kommer att upphöra efter att du har haft nästa bortfallsblödning, så fortsätt använda dina p-piller enligt föreskrifterna och följ med. OM dessa "spotting-blödningar" skulle fortsätta även under nästa karta så kan du ringa till din preventivrådgivning och diskutera saken med en barnmorska där, men med tanke på de påfrestningar som din kropp har utsatts för och de mediciner du har tagit så låter det inte oroväckande.
Kram,
Tessi