p-piller & modiodal
28.01.2015
Jag har på grund av diagnos fått utskrivet medicinen modiodal vid behov. Läkaren sa att det påverkar effekten på p-piller. Men det jag undrar nu är om det slår ut hela kartan, som om jag tar en tablett modiodal i början av kartan, måste jag då vara försiktig hela månaden ut eller är det bara de dagar som jag tar själva tabletten av modiodal som p-pillrens effekt blir mindre? Och har p-pillren full effekt nästa karta om jag då inte tar någon modiodal? Melinda

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
28.01.2015
Hej Melinda! Modiodal är en medicin som jag inte har mycket erfarenhet av. Kan vi månne räkna med att en Modiodal kan tänkas motsvara ett glömt p-piller?! Vilket i så fall skulle betyda att du behöver använda dej av kondom i en veckas tid efteråt ifall du behöver ta 1 tablett Modiodal. Kan du ringa din läkare och kolla om han/hon också håller med om den teorin?
Ifall du inte behöver ta någon Modiodal har p-pillerna naturligtvis full effekt vid nästa karta!
Tyvärr vet jag också att Modiodal är en medicin som kan missbrukas. Jag tror inte att du gör det men jag känner att jag behöver tillägga att det är farligt att använda andras mediciner och kan sluta mycket mycket olyckligt. Vilket betyder att du behöver förvara dina tabletter inlåsta och oåtkomliga för andra, barn och djur.
Var rädd om dej!  Med vänlig hälsning,  Annika   barnmorska - hälsovårdare