P-piller problem
01.01.2014
Hej! jag har gått p p-piller ett halft år nu snart å trivs me dom ... men nu över jullovet har ja glömt jätte många piller eller spytt så dom kommit upp å int har värkan.. så jag vet att nujust fungerar de inte alls som de ska utan ja använder kondom som extra skydd... men ja undrar att när ja börjar på nästa karta å tar de som vanligt är skyddet normalt då igen efter en rad ca?? eller ha denna månad förstört allt nu när ja missat så många? p.s tar yaz p-piller undrar och fundrar!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.01.2014
Hej, här kommer ett litet hopklipp av svar på liknande frågor:
Alltid när man inte tagit sina p-piller enligt instruktionerna, så finns det en viss risk. Vanliga p-piller ska göra så att man inte får någon ägglossning, och därför inte kan få ett befruktat ägg och bli gravid. men om man inte tagit p-pillren enligt rekommenderad dos och på rätt sätt, så är det ju inte helt säkert att man inte har någon ägglossning. P-pillren gör också så att sekretet, "slemmet", i slidan blir för tjockt för att spermierna ska kunna lätt simma igenom det och upp till livmodern, så det gör risken ännu mindre.
För de flesta p-piller gäller regeln att hinner man ta ett piller man glömt inom 12 timmar från den tidpunkt man vanlightvis tar dem, så borde det vara lugnt. Kolla vad som står i bipacksedeln (pappret som finns i p-pillerpaketet), om 12-timmarsregeln gäller även för din sort. Jag vet hur lätt det är att få panikkänslor när man glömt ett piller, därför är det bra att veta vad som står i bipacksedeln.
Vill du vara 110% på att du inte ska bli gravid under de här dagarna så kan ni använda kondom tills du fått din mens. Bättre att vara riktigt riktigt säker än att gå omkring och oroa sig i onödan. Egentligen är du "trygg igen" så fort du fått din mens, men senast när du börjar på nästa karta så är det bara att tuta och köra utan kondom igen.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med stöd av tidigare svar på liknande frågor