p-piller recept gått ut
01.12.2015
Hej! Jag undrar var jag ska förnya mitt recept nu när jag går på uni, är ju inte i gymnasiets hälsovård längre. Kan jag gå till hvc i min hemkommun till mödrarådgivningstanten eller ska jag till studenthälsan eller vad...? Studerande

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2015
Hej.
Du kan testa med studenthälsan, eller också kontaktar du preventivrådgivningen på den ort där du bor nu. (även om du inte är skriven i den staden så har du rätt att använda deras hälsovårdstjänster eftersom du studerar där.) Men hvc i din hemkommun kan säkert hjälpa till också. Det beror ju lite på när du senast har varit på gyn.undersökning, om det borde göras eller om det bara handlar om att förnya ett recept.
Men börja t.ex. med att kontakta studenthälsan, och om det inte funkar så hör du efter med stadens preventivrådgivning. Om det är riktig kris så att pillren är slut och du måste få ett recept ögonblickligen så brukar de kunna faxa eller ringa in ett tillfälligt recept så att man åtminstone klarar sig tills man hinner få tid till mottagningen.
Det ordnar sig!
Kram,
Tessi