p-pillren
19.03.2016
Hej! Jae en tjej på 17 å ett halft år som undrar om man kan få p-piller från skolhälsovården? Å om man får från skolhälsovården måst föräldran väjt att man ha vari tit tå å sku vill ha na piller då man int e myndi? tjejen me pillren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.03.2016
Hej.
Man måste inte vara myndig för att börja äta p-piller. Många tjejer får ju dem utskrivna redan då de är 14-15 p.g.a. svår mensvärk eller dylikt, så det har inte nödvändigtvis någonting alls med ålsern att göra. Och dina föräldrar har inte heller rätt att få veta om saken. Med tanke på din ålder har du själv rätt att besluta om saker som rör din egen hälsa så det är ingen annan än du själv som får veta om det om du kontaktar preventivrådgivningen och får p-piller.
Jag vet inte om du kan få p-piller från din skolhälsovårdare eftersom det beror på vad de har för arbetsfördelning och regler om saken i just din kommun. Men om du går och frågar om saken av din skolhälsovårdare så är jag alldeles säker på att hon kan berätta för dig vart du skall vända dig ifall hon inte han ordna pillren åt dig själv. I vissa kommuner kan man få p-piller från skolhälsovårdaren och/eller skollälaren, medan det i andra kommuner är preventivrådgivningen som sköter om allt som har med prevention att göra. Men vart du än vänder dig så kan du vara övertygad om att dina föräldrar inte får veta om saken eftersom alla personer anställda inom vården har tstnadsplikt och du inte heller är så ung att det på något som helst sätt skulle kunna uppfattas som olämpligt om du började äta p-piller.
Kram
Tessi